خبرنگاران ماهی هایی که به قفس عادت می کنند

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، شهرکرد-خبرنگاران-پیش از این ها در بسامد واژگانی نام قفس با پرنده عجین بود، هر گاه نامی از قفس شنیده می شد ناخوادآگاه پرنده ای نیز در کنار این قفس در اذهان تداعی می شد و پرنده و قفس دو واژه مکمل شده بود.

خبرنگاران ماهی هایی که به قفس عادت می کنند

در این بسامد واژگانی بیشتر نام ماهی با تور و قلاب عجین بود و ماهی یا در تورقلاب بود یا در تور تورصیاد گیر می افتد.

اما این روزها به جای اینکه قفس ها جلوی چشم مردم پر از پرنده باشد، به زیر آب ها رفته است و در آن به جای پرنده ، پای ماهی، گیر است و تنها ماهی دارها آن را می بیند.

با این حال در کنار پرنده نیز، صنعت آبزی پروری زندگی ماهی را به قفس کشانده است، قفس اما نه به همان ساختاری که یک پرنده در آن رشد می کند بلکه این ماهی در قفس خودش برای خودش یک صنعت نان آور نیز شده است.

چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن برخی از دریاچه های پشت سدهای ساخته شده تبدیل به یکی از قطبهای تولید ماهیان در قفس شده است.

از سوی دیگر چند سالی است که چهارمحال و بختیاری در تولید ماهیان سردآبی با 24 هزار تن رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

پرورش ماهی در قفس به عنوان یک ظرفیت برای توسعه آبزی پروری در کشور مطرح و در استان های شمالی و جنوبی کشور از جمله چهارمحال و بختیاری هم اینک در حال اجراست.

وجود دریاچه پشت سد کارون 4 به عنوان زیرساخت اقلیمی و طبیعی در چهارمحال و بختیاری از جمله ظرفیت های طبیعی توسـعه پرورش ماهـی در قفـس در این استان مطرح می شود.

طرح پرورش ماهی در قفس در استان چهارمحال و بختیاری در محل سد کارون 4 از سال 90 آغاز شد و براساس دستورالعمل سازمان شیلات، این سد از نظر زیست محیطی اجازه پرورش ماهی سردابی در قفس را دارد.

به گفته کارشناسان آبزی پروری چهارمحال و بختیاری، اجرای دستورالعمل سازمان شیلات برای پرورش ماهی در قفس در سدکارون 4 به تایید کارشناسان وزارت نیرو، سازمان شیلات و محیط زیست رسیده است.

این کارشناسان می گویند: در روش پرورش ماهی در قفس، بچه ماهی در قفس های مخصوص در دریا و دریاچه رهاسازی شده و به صورت مرتب غذای مورد نیاز آنها در قفس تامین می شود تا سپس در شرایط طبیعی رشد کنند.

این کارشناسان اعلام می کنند: در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد از نوع چوب یا تورهای کیسه ای به شکل های مختلف از جمله ثابت، شناور، قابل غوطه ور و غوطه ور با کارکردهای متفاوت قرار می گیرد.

به گفته آنان، قفس ها برای پرورش ماهی متنوع و در اندازه های مختلف است که با شرایط مختلف محیطی تطابق پذیر است.

اشتغال زایی قفس ها

توسعه صنعت آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری به ویژه پرورش ماهی در قفس علاوه بر سرمایه گذاری در استان باعث اشتغال برای برخی از جوانان نیز شده است.

یکی از جوانان چهارمحال و بختیاری می گوید: از اینکه در منطقه سکونت خود مشغول به کار در صنعت آبزی پروری در سد کارون 4 شده است راضی است.

به گفته وی، پیش برای کار مجبور به سفر به عسلویه بوشهر بود اما با ایجاد طرح پرورش ماهی در قفس اکنون در نزدیک محل سکونت خود در کنار خانواده در یکی از این طرحها مشغول کار است.

ظرفیت 40 هزارتنی پرورش ماهی در قفس در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل شیلات چهارمحال و بختیاری گفت:هم اینک طرح پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهادکشاورزی در محل مخزن سدکارون 4 در استان اجرا می شود.

پرویز منصوری در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ گربه شیشه ای اظهار کرد:هم اینک این طرح با ظرفیت پرورش 4 هزار تن ماهی در حال اجراست که تا به امروز نیز 2 هزار تن از این ظرفیت در 4 سایت به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری پتانسیل پرورش ماهی در قفس صید و رهاسازی را تا ظرفیت 40 هزا تن دارد.

منصوری شرح داد:با تعامل و همکاری بیشتر بین دستگاهی باید زمینه برای فعالیت سرمایه گذار برای اجرای این طرح اشتغالزا در استان فراهم شود.

به گفته وی، با تسهیل در تامین تحهیزات برای اجرای این طرح در سال های گذشته، اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در استان رونق گرفته است.

مدیرکل شیلات چهارمحال و بختیاری گفت:هم اکنون اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در استان برای 100 نفر به صورت مسقیم و حدود 600 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

منصوری ادامه داد: با توجه به کاهش سطح آب های زیرزمینی، خشکسالی و کاهش بارندگی در سال های اخیر و ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی راکد که تنها مصرف کشاورزی و برق آبی دارند، این طرح باید در استان رونق گیرد.

به گفته منصوری، سرانه مصرف ماهی در چهارمحال و بختیاری 7 تا 8 کیلوگرم است در حالی که سرانه تولید ماهی در کشور بیش از 20 کیلوگرم است.

وی ادامه داد: هم اینک 550 مزرعه پرورش ماهی سردآبی در چهارمحال و بختیاری فعال است که سالانه 24 هزار تن ماهی از آنان برداشت می شود.

وی ادامه داد:مزرعه های پرورش ماهی سردآبی برای دو هزار و 300 نفر در استان شغل ایجاد کرده است.

محیط زیست بر قفس ها نظارت می کند

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در کمیته ای متشکل از محیط زیست، شرکت آب منطقه ای، شیلات و دامپزشکی به صورت مرتب برای فعالیت افراد برای پرورش ماهی در قفس تصمیم گیری و دستورات لازم اتخاذ می شود.

شهرام احمدی گفت: تصمیماتی از جمله جلوگیری از آلودگی منابع آب و حفاظت آب، حفاظت از تنوع زیستی و اکوسیستم آب و نوع گونه پرورشی پیگیری و به افراد ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: به صورت پایلوت گونه پرورشی در استان قزل آلا انجام می شود.

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های زاینده رود، کارون و بخش کوچکی از دز است و 550 مزرعه پرورش ماهی دارد که سالانه بیش از 24 هزار تن ماهی سردآبی (قزل آلا) تولید می کند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ماهی هایی که به قفس عادت می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ماهی هایی که به قفس عادت می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید