خبرنگاران 15 تیم واکنش سریع اطفا حریق در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، یاسوج- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی های احتمالی در مناطق حفاظت شده این استان 68 نفر نیرو در قالب 15 تیم واکنش سریع در حالت آماده باش کامل هستند.

خبرنگاران 15 تیم واکنش سریع اطفا حریق در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد

سید اسدالله هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ گربه شیشه ای گفت: با گرم شدن تدریجی هوا ، افزایش تردد گردشگران و طبیعت دوستان به مناطق احتمال وجود دارد که در عرصه های طبیعی آتش سوز هایی رخ دهد.

وی اضافه نمود: با توجه به بارش های اخیر و افزایش تراکم پوشش گیاهی، رشد بالای گیاهان در بیشتر مناطق استان (همچنین در پی ممانعت های انجام شده از ورود گردشگران به طبیعت در پی همه گیری بیماری کرونا) موجب شده است که ریسک آتش سوزی در مناطق بالا رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی مناطق حفاظت شده، توضیح داد: با شناسایی نقاط حساس به آتش سوزی و ایجاد گشت های سیار و پایش مستمر مناطق بحرانی, امید است که در صورت بروز هر گونه آتش در کمترین و سریع ترین زمان ممکن اطفا حریق گردد.

هاشمی بیان نمود: به منظور پیشگیری،آمادگی و مقابله با آتش سوزی ها احتمالی 68 نفر کارشناس و محیط بان در قالب 15 تیم آماده اطفا حریق در مناطق حفاظت شده حضور دارند.

وی نقش مردم و تشکل های زیست محیطی را مهم دانست و گفت: جوامع بومی محلی و سمن های زیست محیطی می توانند ضمن گزارش و تماس فوری با یگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی حریق را قبل از اینکه وسیع و بحرانی گردد، سرد و خاموش نمایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همکاری صدا و سیما و رسانه های دیداری و شنیداری استان در فراوری و پخش برنامه های آموزشی پیشگیرانه و مقابله با حریق می تواند بسیار موثر باشد.

هاشمی با اشاره به علل و عوامل آتش سوزی های سال های گذشته ،مطرح کرد: در آنالیز های کارشناسان این اداره کل علل و عوامل بیشتر آتش سوزی ها انسانی بوده و می طلبد که گردشگران در هنگام ورود به مناطق و در هنگام روشن کردن آتش نکات ایمنی را رعایت نمایند.

وی اضافه نمود: سرد و خاموش نمودن آتش قبل از ترک محل بسیار مهم است , زیرا بارش نزولات الهی در امسال و رشد بی سابقه علفزارها در مراتع با کوچکترین جرقه ای که ناشی از بی احتیاطی گردشگران باشد می تواند جنگلی را به خاکستر تبدیل کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست در صورت بروز هرگونه آتش سوزی در مناطق حفاظت شده موضوع را در کمترین زمان ممکن با شماره 2-07433334441 اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش دهند.

هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت های هنگفتی به عرصه های جنگلی و مرتعی و مهم تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می گردد.

شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد گردد تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد.

حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی گردد.

در سال 1396 تعداد 90 فقره آتش سوزی به میزان 535 هکتار در سطح مراتع و جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

در سه ماهه تابستان سال 97 نیز 50 فقره آتش سوزی در وسعت 355 هکتار از جنگل ها و مراتع این استان رخ داد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 15 تیم واکنش سریع اطفا حریق در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 15 تیم واکنش سریع اطفا حریق در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید