رونمایی از حداقل حقوق سال آینده ، حقوق کارگران 700 هزار تومان بیشتر می گردد؟

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، لایحه بودجه 1401 هفته آینده به مجلس می رود. لایحه ای که بر اساس آن قرار است حداقل حقوق کارکنان دولت به 4.5 میلیون تومان برسد.

رونمایی از حداقل حقوق سال آینده ، حقوق کارگران 700 هزار تومان بیشتر می گردد؟

این خبری است که فارس به نقل از یک مقام مطلع در سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده و گفته: حداقل حقوق کارمندان در امسال 3.5 میلیون تومان است که برای سال بعد به 4.5 میلیون تومان افزایش می یابد. این یعنی افزایش 28 درصدی حداقل حقوق کارکنان دولت.

اما سخنان پیشین رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می داد یا افزایش حقوق کارمندان در سال 1401 منتفی است و یا این افزایش حداقلی است.

البته مسعود میرکاظمی در جای دیگری از افزایش 10 تا 30 درصدی حقوق کارمندان خبر داده و گفته بود این افزایش پلکانی است و حقوق همه به یک مقدار افزایش پیدا نمی نماید.

افزایش 790 هزار تومان حقوق کارگران؟

اما جدای از بحث حقوق کارمندان دولت، باید دید آیا حقوق کارگران هم قرار است به همین مقدار افزایش پیدا کند؟

جلسات شورای عالی کار برای مشخص حداقل مزد به تازگی شروع شده و تنها یک جلسه آن برگزار شده و تا مشخص رقم نهایی حداقل حقوق سال آینده جلسات متعددی باید برگزار گردد.

اما در اقتصاد ایران دولت بزرگترین کارفرماست و اصولا درصد افزایش حداقل حقوق کارمندان، مبنای تصمیم گیری درباره حقوق کارگران قرار می گیرد. پس اگر قرار باشد حداقل حقوق کارمندان 28 تا 30 درصد بیشتر گردد، حقوق کارگران هم به همین مقدار افزایش می یابد.

حداقل حقوق کارگران در سال 1400 با افزایش 39 درصدی به دو میلیون و 655 هزار تومان رسید. اگر امسال هم قرار باشد حداقل حقوق بین 28 تا 30 درصد بیشتر گردد،

حداقل حقوق کارگران در سال 1401 به سه میلیون و 450 هزار تومان می رسد. یعنی تنها 790 هزار تومان افزایش پیدا می نماید!

خط فقر دو برابر حداقل حقوق!

اما حتی اگر قرار باشد مقدار افزایش حقوق کارگران بخش خصوصی 40 درصد هم بیشتر گردد، باز هم حداقل حقوق در سال 1401 به 3 میلیون و 655 هزار تومان می رسد. یعنی یک میلیون تومان افزایش حقوق.

البته این حداقل حقوق است و مبلغی تحت عنوان حق مسکن، بن و خواروبار و پایه سنوات هم به آن اضافه می گردد. در این صورت نهایتا دریافتی یک کارگر 5 میلیون تومان در ماه است.

اما با وجود افزایش 30 تا 40 درصدی حداقل حقوق، باز هم مقدار دریافتی یک کارگر، همچنان از نرخ تورم عقب است. چراکه حقوق کارگران نهایتا 40 درصد افزایش پیدا می نماید و اما تورم به نزدیک 48 درصد رسیده است.

جز این بر اساس سازمان تامین اجتماعی اخیرا گزارشی منتشر کرد که نشان می داد میانه خط فقر در سال 1400 حدود 7 میلیون تومان در ماه است. بعضی دیگر از کارشناسان هم می گویند حقوق زیر 10 میلیون در تهران به معنای زندگی زیر خط فقر است.

به این ترتیب بر اساس هر کدام از این روایت ها، کارگران 3 تا 5 میلیون تومان کم دارند تا به خط فقر برسند.

منبع: تجارت نیوز

به "رونمایی از حداقل حقوق سال آینده ، حقوق کارگران 700 هزار تومان بیشتر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از حداقل حقوق سال آینده ، حقوق کارگران 700 هزار تومان بیشتر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید