خاتمه قرارداد ویژه مایکروسافت و کوالکام می تواند به معنای پشتیبانی ویندوز از تراشه های M1 مک باشد

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، در حالی که همواره اپل از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت روی دستگاه های مک اینتلی پشتیبانی می نماید؛ اما دستگاه های تازه مک با تراشه های سری M1 مبتنی بر معماری ARM، فقط می توانند سیستم عامل مک او اس را بپذیرند و به صورت بومی اجرا نمایند. علت آن هم می تواند به یک قرارداد خاص بین مایکروسافت و کوالکام مربوط باشد که تقریبا رو به سرانجام است. این خبر می تواند به معنای امکان نصب بومی ویندوز روی دستگاه های مک M1 برای کاربران اپل باشد.

خاتمه قرارداد ویژه مایکروسافت و کوالکام می تواند به معنای پشتیبانی ویندوز از تراشه های M1 مک باشد

سایت XDA در گزارشی اظهار داشت کوالکام قرارداد ویژه ای با مایکروسافت دارد تا اطمینان داشته باشد که تراشه های آرم این شرکت فقط از سیستم عامل ویندوز به صورت بومی پشتیبانی می نمایند. به گفته منابع مطلع، این قرارداد در شرایط رو به اتمام است و مایکروسافت در نهایت می تواند مجوز نصب ویندوز را به سایر سازندگان تراشه های آرم بدهد.

اگرچه در حال حاضر دقیقا معین نیست این توافق چه زمانی به سرانجام می رسد اما گزارش XDA می گوید این قرارداد به زودی به سرانجام می رسد. انحصار کوالکام در این قرارداد به این خاطر بوده است که این شرکت در توسعه ویندوز آرم به مایکروسافت یاری نموده است. اکنون، شرکت های دیگری مانند مدیاتک در حال برنامه ریزی برای ساخت تراشه های ARM هستند که می توانند ویندوز را اجرا نمایند.

اولین بار در سال 2016، نسخه ویندوز روی آرم به وسیله مایکروسافت و کوالکام معرفی گردید. این نسخه ویندوز یک اتفاق و معامله بزرگ در دنیای فناوری بود و کاملا آن را از نسخه ویندوز RT که شکست خورده بود؛ مجزا می کرد؛ چون می توانست برنامه های x86 را شبیه سازی کند. دستگاه هایی که از ویندوز آرم پشتیبانی می کردند؛ یک سال پس از آن معرفی گردیده و در مدت کوتاهی وارد بازار شدند.

بعدتر، مایکروسافت اقدام به توسعه یک شبیه سازی X64 برای ویندوز با یاری ARM64EC کرد که اجازه می دهد شبیه سازها به طور ساده تری اپلیکیشن ها را به صورت بومی روی ویندوز اجرا نمایند.

خلاصه توضیحات بالا می تواند یک خبر خوب برای کاربران مک باشد که پس از سرانجام قرارداد مایکروسافت و کوالکام، بتوانند مجوز پشتیبانی از ویندوز 11 را برای خانواده تراشه های M1 نیز داشته باشند. در حال حاضر، تنها راه چاره اجرای ویندوز روی مک های M1، استفاده از ماشین مجازی است و این دستگاه ها دارای Boot Camp نیستند. همه می دانیم که اجرای بومی یک سیستم عامل یا اپلیکیشن ها روی یک دستگاه چقدر می تواند کارایی بهتری داشته باشد و برای اجرای بازی ها فوق العاده است.

منبع: یک پزشک

به "خاتمه قرارداد ویژه مایکروسافت و کوالکام می تواند به معنای پشتیبانی ویندوز از تراشه های M1 مک باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه قرارداد ویژه مایکروسافت و کوالکام می تواند به معنای پشتیبانی ویندوز از تراشه های M1 مک باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید