سرطان روده و عوامل خطر آن

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، سرطان روده، سومین سرطان متداول در بین مردان و دومین سرطان شایع در زنان در دنیا است. به گفته محققان بواسطه وجود بعضی فاکتورها احتمال ابتلا به سرطان روده افزایش می یابد. در ادامه به فاکتورهای تاثیرگذار بر احتمال ابتلا به این سرطان اشاره می گردد.

سرطان روده و عوامل خطر آن سرطان روده مربوط به روده بزرگ میگردد ،که بخش نهایی دستگاه گوارش شما را تشکیل میدهد. اغلب موارد سرطان روده بزرگ از تومورهای غیر خوش خیم (سلول های خونی) به نام پولیپ های آدنوماتوز شروع می گردد. با گذشت زمان بعضی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده تبدیل شوند. پولیپ ها ممکن است کوچک باشند و علائمی بروز ندهند، به همین علت، پزشکان توصیه می نمایند آزمایش های غربالگری منظم برای یاری به پیشگیری از سرطان روده بزرگ انجام دهید، تا پولیپ قبل از تبدیل شدن به سرطان روده شناسایی گردد.

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگتغییر در عادات روده شما، از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر مداوم در مدفوع شما، که بیش از چهار هفته طول بکشد.

خونریزی مستقیم یا خون در مدفوع شما

ناراحتی مکرر شکم، مانند گرفتگی، نفخ یا درد

احساس اینکه روده شما کاملا خالی نشده است

ضعف یا خستگی

کاهش وزن نامعلوم

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ هیچ علائمی در مراحل اولیه بیماری ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، به احتمال زیاد، بسته به مقدار و مکان سرطان در روده بزرگ شما فرق دارد.

عوامل خطر سرطان روده

سن بالابیشتریت مردم مبتلا به سرطان روده بالای 50 سال سن دارند. سرطان روده در افراد جوان اتفاق می افتد، اما بسیار نادر است.

نژاد آفریقایی-آمریکاییخطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نسبت به افراد نژاد دیگر دارند.

سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ هااگر قبلا سرطان روده یا پولیپ های آدنوماتوز داشته اید، در آینده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهید.

التهاب رودهبیماری التهاب مزمن روده ،مانند بیماری کرون، می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

سابقه خانوادگیاگر والدین، خواهر و برادر یا کودک مبتلا به این بیماری دارید بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستید. اگر بیش از یک عضو خانواده دارای سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم باشد، خطر شما حتی بیشتر هم است.1

کولیت زخمیبسیاری از افراد نمی دانند که کولیت زخمی فاکتور پرخطر ابتلا به سرطان روده است. وسعت، طول مدت و فعالیت بیماری از عوامل مشخص نماینده اولیه هستند که در بلندمدت می توانند تبدیل به سرطان روده شوند.

داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنیریسک ابتلا به سرطان روده در افرادی که داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی مصرف می نمایند به شکل چشمگیری بالاست. مخصوصا این احتمال در افرادی که پیوند عضو شده اند و از اینگونه داروها مصرف می نمایند به مراتب بیشتر است.

دیابتنه تنها بیماری قلبی و فشارخون بالا، بلکه دیابت هم می تواند ریسک سرطان روده را افزایش دهد. اگر دیابت نوع2 ناشی از مقاومت انسولین باشد، این ریسک به مراتب بیشتر است.2

بی تحرکی و پرخوری و نشستن زیادبه عقیده محققان فرانسوی، داشتن تحرک بدنی منظم یعنی حدود سی دقیقه در روز، خطر ابتلا به سرطان روده را به مقدار 18 تا 29 درصد کاهش می دهد. چون ورزش منظم باعث کاهش اضافه وزن و چاقی مفرط می گردد که جزو عوامل مهم ابتلا به سرطان روده محسوب می شوند. بی تحرکی و خانه نشینی بعلاوه به مشکل یبوست و کند شدن عمل دفع منجر می گردد. این کار، روده را در معرض طولانی مدت بعضی ترکیبات سرطان زا قرار می دهد که به وسیله مواد غذایی وارد بدن شده اند. بنابراین سهولت دفع یکی از عوامل داشتن روده هایی سالم است.

مصرف زیاد غذاهای گوشتینمی توان منکر خواص مفید گوشت برای بدن شد. اما نتایج بیشتر پژوهش ها بخصوص نتایج پژوهشی که در سال 2005 روی 150 هزار نفر انجام شد نشان می دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را به مقدار 50 درصد افزایش دهد. محققان مشاهده نموده اند افرادی که مرغ و ماهی بیشتری مصرف می نمایند خطر ابتلا به سرطان روده را به حدود 30 درصد کاهش می دهند. گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع شده است. درست است که نمی توان از مصرف گوشت خودداری کرد اما توصیه می گردد که برای پیشگیری از سرطان روده مصرف آن را به حدود 250 تا 300 گرم در هفته محدود کنید.

زیاده روی در مصرف مواد چربمصرف زیاد مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و ترانس علاوه بر افزایش مقدار کالری دریافتی روزانه باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می گردد. این چربی های آسیب رسان در محصولات غذایی متعددی مانند کیک و شیرینیجات صنعتی، مارگارین های هیدروژنه، غذاهای آماده و غیره وجود دارند. نتایج پژوهشی که در سال 2010 به چاپ رسیده است نیز نشان می دهد که گوشت های فرآوری شده باعث افزایش زخم های پیش سرطانی در کولون می شوند و علت آن تغییر مولکولی است که باعث ایجاد رنگ قرمز این گوشت ها می گردد.

عدم مصرف سبزیجاتمتخصصان همواره بر مصرف زیاد سبزیجات تأکید می نمایند و این مسئله بی علت نیست. میوه و سبزیجات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال می شوند؛ چون حاوی مقدار زیادی از فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. برای افزایش سلامت کولون ضروری است که به مصرف پروبیوتیک ها نیز توجه داشت. این میکروارگانیسم ها در بعضی مواد غذایی مانند ماست ها وجود دارند. پروبیوتیک ها رشد سلول های سرطانی را کاهش داده و به بهبود شرایط دفع یاری می نمایند. در نتیجه تماس روده با بعضی ترکیبات سرطان زا کاهش پیدا می نماید.

سیگارنتایج پژوهشی که محققان نروژی در سال 2013 انجام دادند نشان می دهد که خانم های سیگاری در مقایسه با خانم های غیرسیگاری به مقدار 19 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند. این آمار در مردان کمی پایین تر است. مردان سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری ها 8 درصد بیشتر در معرض خطر هستند. بنابراین به نظر می رسد مصرف دخانیات علاوه بر سرطان ریه بدن را در معرض مسائل دیگری نیز قرار می دهد. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.jadidtarin.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون

به "سرطان روده و عوامل خطر آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان روده و عوامل خطر آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید