صنایع دستی می تواند نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و جذب جهانگرد داشته باشد

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، ایرنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی می تواند نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و جذب توریست داشته باشد.

صنایع دستی می تواند نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و جذب جهانگرد داشته باشد

جمعی از هنرمندان، فراوری کنندگان، فروشندگان، صادرکنندگان، کارآفرینان و پیشکسوتان حوزه صنایع دستی با علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ملاقات و گفت وگو کردند.

دارابی در حساب کاربری خود در اینستاگرام با اشاره به جلسه با جمعی از هنرمندان صنایع دستی نوشت: آنها طوماری که بیش از 50 نفر آن را امضا نموده بودند را تسلیم کردند که طی آن خواستار تحولات و تغییرات بنیادین در حوزه صنایع دستی کشور بودند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: صنایع دستی در ایران از خانواده بزرگی تشکیل شده است از بافته های داری (فرش، قالی، گلیم، گبه، زیلو و ..) بافته های دستگاهی (جاجیم، پارچه های زربفت و ...) رودوزی سنتی (پته دوزی، سوزن دوزی و ...) دوخت داخل پارچه... تا صنایع دستی فلزی (دوات گری، قلم زنی و ...) ورشو سازی، ریخته گری، زیورسازی، انگشترسازی، مینا کاری، سفال گری، آبگینه.

وی اضافه کرد: بعلاوه این حوزه، صنایع دستی چوبی (خاتم کاری، پیکر تراشی) صنایع دستی سنگی، نگارگری، چاپ های سنتی، پوستین دوزی، نمدمالی، حصیربافی، صنایع دستی چرمی، رنگ سازی سنتی، رنگرزی سنتی را شامل می گردد.

لزوم افزایش سهم بازار بزرگ صادرات صنایع دستی ایران در جهان

دارابی با بیان اینکه صنایع دستی کشور نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار و جذب توریست می تواند داشته باشد توضیح داد: ایران از نظر فراوریات صنایع دستی سومین کشور جهان، اما از نظر صادرات چهل و پنجمین کشور جهان است و این عقب ماندگی بزرگ و لزوم افزایش سهم بازار بزرگ صادرات در جهان از گلایه های مهم این هنرمندان که بعضی استادان پیشکسوت دانشگاه بودند، بشمار می آید.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: عدم اجرای قانون حمایت از هنرمندان در حوزه صنایع دستی، بیمه آنها، بودجه و اعتبارات بسیار کم و سایه سنگین مقررات زائد و بعضی شیوه های مدیریت ناکارآمد دولتی از دیگر انتقادهای این جمع صمیمی و هنرمند بود.

دارابی اظهار داشت: فقدان آمار جامع در حوزه صنایع دستی بگونه ای که طبق برآوردها بیش از 2 میلیون نفر در حوزه صنایع دستی شاغل هستند درحالیکه 530 هزار نفر آنها دارای شناسنامه کاری می باشند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: حرف ها، نقدها و پیشنهادهای آنها را شنیدم. سیاست ها و برنامه های آینده وزارت میراث و عزم قاطع مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی را برای بر تحول جدی در حوزه صنایع دستی بیان کردم.

منبع: همگردی

به "صنایع دستی می تواند نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و جذب جهانگرد داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی می تواند نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و جذب جهانگرد داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید