چگونه فم تورها به بیراهه می فرایند؟

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، تورهای آشناسازی برای تبلیغ گردشگری ایران در دوران کاهش شیوع کرونا در استانهایی که شرایط سفید دارند اجرا می گردد اما همچنان با نواقص زیاد. به گونه ای که هدف اثرگذار آن را نشانه می رود.

چگونه فم تورها به بیراهه می فرایند؟

گروه فرهنگ؛ Familiarization Trip که به اختصار FAM Trip خوانده می گردد گونه ای از سفر است که در آن فعالان حوزه گردشگری به مقصدی سفر می نمایند تا جاذبه های گردشگری آن مقصد را معرفی نمایند این سفر می تواند با هزینه بسیار کم توسط مجریان برگزاری آن اجرا گردد و یا اینکه کلاً رایگان باشد. اما هر دو طرف یعنی هم برگزار نماینده و هم شرکت نماینده بدون اینکه اجباری و یا درخواستی به صورت جدی مطرح باشد از یکدیگر توقعاتی دارند. اجرا نماینده می بایست بتواند بهترین کیفیت را در اجرا داشته باشد و شرکت نماینده نیز می بایست بتواند بهترین محتوا را فراوری نموده و یا اثرگذاری باشد.

در این تورها معمولاً از بلاگرها، مدیران آژانس، تورلیدرها، وبلاگ گربه شیشه ای و عکاسان و … دعوت می گردد. در ایران نیز از چند سال پیش همواره موضوع فم تورها مطرح بوده است و عده ای از وبلاگ گربه شیشه ای تخصصی میراث فرهنگی و یا گردشگری به همراه وبلاگ گربه شیشه ای برای فراوری محتوا درباره آن مقصد به دعوت مجری برگزار نماینده این تور دعوت می شدند از سال ها قبل تر هم این تورها برای آشنایی مدیران آژانس و تورلیدرها با زیرساختهای گردشگری و یا معرفی مناطق جدید و مسیرهای تازه برگزار می شد. در واقع زمانی که مقصد و یا مسیری به آژانسی معرفی می گردد آن آژانس در زمان برنامه ریزی برای تورهای گردشگری خود فکر این را می نماید که ممکن است بتواند برای آن مقصد نیز تور تعریف کند و یا اینکه راهنمای گردشگری با تمام شرایط حضور مسافر در آن منطقه آشنا گردد.

در حقیقت برگزاری چنین برنامه ای یک نوع تبلیغ و بازاریابی برای آن مقصد و یا هدف گردشگری است. فعالان گردشگری در بخش خصوصی هم هر از گاهی چنین توری را برای فعالان و تاثیرگذاران گردشگری داخلی و خارجی برگزار می نمایند زمانی این موضوع رنگ بیشتری به خود گرفت که یکی از بلاگرها سال گذشته چنین فم توری را برای عده ای بلاگر خارجی برگزار کرد و آنها توانستند در صفحات مجازی خود تصاویری زیبا از ایران منتشر نمایند.

از سویی اکنون که گویا تنها هدف از برگزاری تورهای آشناسازی، تبلیغ و فراوری محتواست چه بهتر که بخش خصوصی و یا دولتی اجرا نماینده، فراوریات شرکت نمایندگان را جمع آوری و حداقل در سایت های اداره کل میراث فرهنگی آن استان بارگذاری نمایند تا دیگران نیز از نتیجه سفر این افراد و فراوری محتوای صورت گرفته آگاهی پیدا نموده و در اختیارشان قرار گیرد آن هم با رعایت حق حق انتشار و تمام مسائل مربوط به این حوزه.

نپرداختن به غذاهای محلی یکی از مسائل تورهای گردشگری از جمله تورهای آشناسازی است اگر قرار است افراد حاضر در این تورها با ظرفیت ها و جاذبه ها آشنا شوند بنابراین برای پذیرایی از آنها نیز باید از غذاهای محلی استفاده کرد اما متأسفانه بعضی از مجریان تصور می نمایند که غذای محلی شاید به مذاق گردشگران خوش نیاید به همین دلیل از همان جوجه کباب و کوبیده معمولی که در همه شهرها یافت می گردد از مهمانان خود پذیرایی می نمایند.

کم اهمیت جلوه دادن صنایع دستی نیز از اقدامات دیگر است در بعضی از تورها آشنایی با جاذبه های تاریخی و فرهنگی بیشتر مد نظر است و به همین دلیل معرفی کارگاه ها و صنایع دستی و هنرهای سنتی در درجه بی اهمیت ترین موضوعات قرار داده می گردد.

معمولاً در این سفرها مقصد جدید مطرح نیست و همواره حتی اگر ده بار دیگر این برنامه ها اجرا گردد، باز هم به سراغ سایت های گردشگری و یا تاریخی تکراری خواهند رفت درحالی که می بایست حتی اگر قرار است برای چندمین بار تخت جمشید معرفی گردد این بار نگاه دیگری به آن داشته باشیم یا بخش جدیدی از آن روایت گردد.

دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری هنوز احتیاج دارد تا یک کمیته مشورتی برای برگزاری این برنامه ها داشته باشد

اکنون بعضی از استان ها امکان برگزاری تورهای آشناسازی را تا اطلاع ثانوی نخواهند داشت چون این استان ها در شرایط قرمز به لحاظ شیوع ویروس هستند و برای آنها چنین اقدامی جایز نیست.

منبع: دنیای سفر

به "چگونه فم تورها به بیراهه می فرایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه فم تورها به بیراهه می فرایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید