به صدا درآمدن زنگ خطر بیابان زایی در کاشمر

به گزارش وبلاگ گربه شیشه ای، کارشناس حفاظت خاک از شرایط زیست بوم های سرزمینی خراسان رضوی و به خصوص منطقه ترشیز خبرداد.

به صدا درآمدن زنگ خطر بیابان زایی در کاشمر

وبلاگ گربه شیشه ای مشهد - هادی معماریان گفت: زیست بوم های سرزمینی خراسان رضوی و به خصوص منطقه ترشیز شامل شهرستان های کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در برابر شرایط بهره برداری نامناسب بسیار حساس و شنماینده بوده و در معرض پدیده بیابان زایی قرار دارند.

او گفت: بیابان زایی به عنوان تخریب سرزمین در منطقه ها خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب در اثر عوامل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی به وجود می آید و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

کارشناس حفاظت خاک گفت: بر اساس برآورد های اجرا شده سطح کانون های بحران فرسایش بادی در منطقه کاشمر در سال های اخیر به حدود 12 هزار هکتار افزایش یافته و این امر در شهرستان های بردسکن و خلیل آباد نیز صادق است.

معماریان گفت: براساس مطالعات اجرا شده سه کانون گردوغبار در جنوب کاشمر و بردسکن وجود دارد که سالانه هزاران تن رسوبات بادی را وارد اتمسفر می نمایند.

او گفت: تحلیل فرایند خشکسالی هیدرولوژیک (آب زیرزمینی) منطقه نیز نشان می دهد سطح آب زیرزمینی در تمامی چاه های مشاهده شده منطقه با نرخ میانگین حدود یک متر در سال افت داشته و بر اساس شاخص PSI کل دشت در شرایط خشکسالی آب زیرزمینی قرار گرفته است.

کارشناس حفاظت خاک گفت: بر اساس نقشه های استخراج شده، دشت کاشمر از سال 1384 تا 1397 به طور تدریجی در شرایط خطرناک قرار گرفته و در کمتر از دو دهه اخیر، میانه شوری آب زیرزمینی در منطقه ها شرقی دشت کاشمر به بیش از 2 هزار واحد (میکروموس بر سانتیمتر) یعنی دو برابر سال 1384 رسیده و جبهه شوری از غرب به شرق توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید

معماریان گفت: در دشت بردسکن وسعت جبهه شوری از سال 1390 تا 1398 دو برابر شده و میانه شوری دشت درونه از هفت هزار و 500 واحد در سال 88 به حدود 9 هزار واحد در سال 98 رسیده است.

او گفت: توسعه جبهه شوری به سوی آب های شیرین به مرور موجب بایر شدن زمین های زراعی و توسعه کانون های بحران فرسایش بادی در منطقه می گردد.

کارشناس حفاظت خاک گفت: نتایج پیش بینی ها بر اساس مدل جهانی GloSEM نشان می دهد؛ آینده منطقه ترشیز با افزایش تغییر کاربری ها و تغییر اقلیم نگران نماینده است و همین امر به افزایش معنی دار فرسایش خاک تا پنج برابر مقدار موجود منجر می گردد که این مقدار بسیار بالاتر از آستانه تحمل فرسایش خاک در این منطقه است و امنیت غذایی منطقه را به شدت تهدید می نماید.

معماریان گفت: قصه غم بار بیابان زایی در منطقه ترشیز با پدیده بسیار خطرناک و تهدیدنماینده امنیت و حیات منطقه یعنی فرونشست به خاتمه خود نزدیک می گردد، زیرا فرونشست ها و فروچاله ها آخرین مرحله بیابان زایی هستند.

/ت. ز

وبلاگ گربه شیشه ای خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "به صدا درآمدن زنگ خطر بیابان زایی در کاشمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به صدا درآمدن زنگ خطر بیابان زایی در کاشمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید